موجونیوز-منبع خبری آنلاین

یکی از بهتری منابع خبی و تحلیل سیاست و اقتصاد

موجونیوز-منبع خبری آنلاین

یکی از بهتری منابع خبی و تحلیل سیاست و اقتصاد

خیز دوباره ویروس منحوس از غرب و شمال کشور

سه شنبه, ۱۴ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲ ب.ظ

اگرچه از هفته پایانی دی ماه سال جاری سیر نزولی همه‌گیر در سراسر کشور آغاز شد و در نهایت سیر تغییر وضعیت در شهرستان‌ها آغاز شد اما آمارهای منتشر شده از ابتدای هفته جاری نشان می‌دهد که ظاهرا این سیر نزولی متوقف شده و در برخی از شهرستان‌ها افزایش تعداد بیماران دوباره آغاز شده و علی‌رغم نرخ بهبودی بالای 95 درصد بازهم این نگرانی را در میان مسئولان ایجاد کرده که درحال ورود به پیک چهارم همه‌گیری ویروس منحوس هستیم.

 

شاید نگاه دقیق‌تر به نرخ مرگ و میر ثبت شده در کشور یعنی رقمی معادل 4.6 درصد که دوبرابر نرخ بین‌المللی است تأکیدی به این مدعاست که بی‌توجهی و عادی انگاری هموطنان به‌خصوص از ابتدای بهمن ماه می‌تواند عاملی در بحرانی‌شدن شرایط در هفته‌پایانی همین ماه و البته آخرین ماه سال 1399 باشد.

 

به‌هرحال از ابتدای شروع همه‌گیری تا دیروز آمار مبتلایان  1417999 نفر اعلام شده و تعداد فوتی‌های همین دوره نیز 57959 تعیین شده است، آمارهایی که می‌تواند آئینه‌ای شفاف برای آینده آنهم براساس عملکرد هموطنان و چگونگی برخورد مسئولان با موضوع باشد و به نوعی تعیین کننده راه مقابله با این ویروس منحوس شناخته شود، حتی در وضعیتی که کشورمان در آستانه آغاز واکسناسیون همه‌گانی براساس اولویت‌ها قرار گرفته است.

 

نکته جالب توجه اینجاست که مسئولان بهداشت و درمان کشورمان معتقدند از زمان انتشار اخبار مرتبط به موضوع طرح‌های واکسیناسیون همگانی میزان توجه مردم به‌خصوص در کلانشهرها و شهرهای صنعتی به پروتکل‌های بهداشتی کاهش چشمگیری داشته و بعضاً به زیر 60 درصد رسیده است. درصدی که می‌تواند خبر از آینده‌ای نگران کننده در زمینه افزایش بیماری در این مناطق و نهایتاً انتقال ویروس منحوس به سایر نقاط کشورمان باشد.

 

اتفاقی که با کاهش محدودیت‌های تردد میان شهرهای کشور به دلیل بهبود وضعیت افتاد و علی‌رغم اینکه در اولین هفته بهمن 1399 برخی از شهرها از محدوده پرخطر رنگ‌بندی کرونایی خارج شده بودند اما با افزایش نرخ بیماری در این مناطق مشخص شده که سفر افراد غیر بومی به این شهرها به‌خصوص از پایتخت عاملی بوده که نه تنها میزان همه‌گیری را افزایش داده بلکه احتمالاً در آینده دوباره شاهد تغییر رنگ وضعیت همه‌گیری در این مناطق خواهیم شد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۱۴
محمد قاسسسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی